مقالات تخصصی

سودا و کاربردهای آن

نوشیدنی سـودا چیست؟

نوشیدنی سودا همان آب گازدار می باشد که co2 یا همان کربن دی اکسید به شکل فشرده در آن حل شده است سودا یکی از مواد اولیه برای تهیه نوشابه های گازدار می باشد.

سودا و کاربردهای آن

همه چیز درباره سودا

در کنار چشمه های آب معدنی دکه هایی برای فروش انواع آشامیدنی ها بر پا است.وقتی که پیش یکی از آن ها می روید و مثلاً یک سودای توت فـرنگی سـفارش می دهـید، می بینید که فروشنده نخست اندکی آب توت فرنگی را در لیوانی می ریزد، و سپس آب گازداری هم بر آن می افزاید.

این آب گازدار همان سودا است که آن را آب سودا نیز می گویند. شگفت آور این که آب سودا ابداً سودا ندارد. بلکه یک آب نوشیدنی معمولی است که اندکی گازکربنیک را در فشاری بین 7 تا 14 کیلو در سانتی متر مکعب، بر آن افزوده اند.

حالا ببینیم پس چرا چنین آبی را سودا نامیده اند؟

دلیلش آن است که در گذشته روزی برای تهیه ی بی کربنات سدیم(یا جوش شیرین) از گاز کربنیک استفاده می کردند. گازکربنیک گازی بی رنگ و تقریباً بی بو است.

آن را انیدریدکربنیک هم می خوانند، زیرا که از یک اتم کربن و دو اتم اکسیژن، به دست آمده است. گاز کربنیک برای زندگی جانداران بسیار مهم و ضروری است. این گاز در برخی از سنگ ها مانند سنگ آهک و مرمر همراه با عناصر شیمیایی دیگر یافت می شود.

منابع گازکربنیک

همین طور در آب دریاچه ها، رودها و اقیانوس ها مقدار زیادی گاز کربنیک به صورت محلول، وجود دارد. از همه مهم تر، این گازکربنیک پراکنده در هوا است که به راستی در تأمین زندگی موجـودات زنده نقش مهمی بازی می کند. در هوا، این گاز به نسبت بسیار ضعیفی پراکنده است، یعنی از هر ده هزار قسمت هوا فقط 4 قسمت آن را گاز کربنیک تشکیل می دهد.

با این همه شاید تعجب کنید اگر بگوییم که حدود 2200 میلیارد تُن از این گاز در هوا پراکنده می باشد. بر اثر پوسـیدن اندام حیوانات یا گیاهان، نیز مقداری از این گاز تولید می شود.

انسان و گازکربنیک

انسان به هنگام بازدم و گیاهان به هنگام شب، گاز کربنیک در فضا می پاشند. این گاز، همان طور که برای جانداران بسیار لازم است در بازارهای دنیا نیز عرضه گردیده و از اهمیت فراوان برخوردار است. زیرا مثلاً برای فرو نشاندن آتش سوزی آن را به کار می برند.

در تهیه مواد نان پزی، رختشـویی و هم چنین تهیه ی آب سودا باز از این گاز استفاده می کنند. اگر گاز کربنـیک را سـرد کنند و در هم بفشرند، بر اثر فشرده شدن ذراتش به صورت«مایع» در می آید. در این صورت، می توان آن را در ظرف های فلزی ریخت و به مغازه و دکه هایی فروخت که می خواهند برای مشتریان خود آب سودا، یا آب میوه همراه با سودا، تهیه کنند.

امروزه قوطی های آب میوه در بسته ای که حاوی سودا هستند در فروشگاه های مواد غذایی، به گونه فراوان، در دسترس ما می باشند.

خواص نوشیدنی سودا چیست؟

برای گوارش شما مفید است.همانطور که اشاره شدآب گازدار برای سیستم گوارشی مفید بوده واغلب برای رفع ناراحتی های گوارشی مورد استفاده واقع می شود.

ریسک کم در ناراحتی های قلبی وعروقی.بر طبق تحقیقات انجام شده بر روی بانوان بالای پنجاه سال مشخص شد گروهی که به مدت دو ماه آب گازدار مصرف می کردند.

ال دی ال یا کلسترول بد آنها کاهش یافته و اچ دی ال یا کلسترول خوب آنها افزایش یافته است. بنا بر این جذب یا دفع کلسترول خون به میزان قلیائی بودن(PH) آب گازدار بستگی دارد.

به سنگ کلیه منجر نمی شود.آب گازدار به سنگ کلیه منجر نمی شود و حتی به افراد که سنگ کلیه دارند در دفع آن کمک می کند.


دوره های تخصصی میکسولوژی در مدرسه میکسولوژی ایران

شماره تماس:

۰۲۱۸۸۲۷۹۴۰۰

۰۲۱۸۸۲۷۹۵۰۰

۰۹۱۲۴۱۶۳۹۵۴

۰۹۹۰۲۳۸۵۵۲۰

اینستاگرام:

mixologyschool

آدرس آموزشگاه: تهران، اتوبان شیخ فضل‌الله نوری جنوب، خیابان سازمان آب، نبش شرقی خیابان حاجی پور امیر، پلاک ۲۶

»»» سایر دوره های مدرسه قهوه و خانه باریستا ایران | کلیک کنید…

»»» صفحه اینستاگرام “خانه باریستا ایران” : iranbaristahouse@

One thought on “سودا و کاربردهای آن

  • سلام.
    ممکنه آموزش ساخت خانگی سودا رو هم قرار بدید.
    ممنون

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image