مقالات تخصصی

درباره یخ چه می دانید؟

یخ چیست؟

یخ آب در حالت جامد است. ای ماده یک ماده ی شفاف بدون رنگ با خواص خاص است. زمانی که انجماد انجام میگیرد یخ گسترش می یابد و میتواند روی آب شناور بماند و نقطه ی ذوب آن باافزایش فشار کاهش می یابد. آب تنها ماده ای است که در شرایط عادی در هر ۳ فاز به عنوان گاز ،مایع و جامد وجود دارد.

درباره یخ چه می دانید؟

بررسی مولکولی آب

آب ودر نتیجه مولکول های یخ از یک اکسیژن و دو اتم هیدروژن تشکیل می شود.آب یک مولکول قطبی با بار منفی جزئی در کنار اکسیژن و یک بار مثبت جزئ در سمت هیدروژن است که امکان تعامل با دیگر مولکول قطبی و یا یون ها رادارد. بنابراین یک اتصال شیمیایی شل به نام اشکال پیوند بین مولکول های آب که در آن هر مولکول آب می تواند به دیگر مولکول های آب متصل شود ،یک شبکه ی پیچیده را تشکیل می دهد. این پیوند هیدروژنی دلیل اصلی خواص ویژه ی آب و یخ است.

یخ

آب در حالت جامد به شکل یک شش ضلعی بسیار منظم (شش وجهی)با ساختار شبکه ی کریستالی است ،چرا که این پایدارترین آرایش از مولکول های آب است.

اگرچه مولکول های منفرد می تواند ارتعاش یابند ،ولی نمی توانند به اندازه ی کافی سریع حرکت کنند که ساختار بلوری را ترک کنند چون قطب های الکتریکی مخالف آنها را در کنارهم نگه می دارند.

این شبکه کریستال می تواند به عنوان لایه های حلقه شش ضلعی از اتم اکسیژن انباشته از یکدیگر قابل مشاهده باشد.

کریستال های یخ

بسته به فشار و دما و یا مقدار سریع فرم گرفتن آن ،یخ دارای یازده نوع کریستال شناخته شده است. یخ نمی تواند در حالت آب یعنی مایع در نقطه ی انجماد فرم بگیرد مگراینکه دانه های کریستال که پراکنده ی انرژی از مولکول های آب برخورد وجود دارد آنها را در ساختار شبکه قفل شده نگه دارد.

اگر هیچ دانه ای وجود نداشته باشد هسته ی کریستال تنها در صورتی که آب در زیر نقطه ی انجماد فوقباشد خود به خود آغاز می شود.

یخ در طبیعت

این ماده در بسیاری از نقاط و در شکل های مختلف در طبیعت موجود است مانند :کوه های یخی ،ورقه های یخی ، یخچال های طبیعی ،برف ،باران ها ی منجمد،تگرگ ،بلورهای یخی ،برف دانه ها و … .

همچنین جالب است بدانید که این ماده نقش مهمی را در فرسایش بازی می کند (آب در ترک های سنگ پر می شود آب تبدیل به یخ می شود و گسترش می یابد و سنگ را می شکند.)و در حمل و نقل انرژی اتمسفر نیز همینطور (زمانی که بخار آب به مایع یا یخ تبدیل می شود ،گرمای نهان منتشر شده است.

راه شکل های فرم گرفت یخ ها در قالب آب( نه از پایین به بالا بلکه از بالا به پایین )از بسیاری از ارگانیسم های داخل آب در برابر نوسانات درجه ی سرد و سریع محافظت می کند.

دستگاه های یخساز

امروزه دستگاه های یخساز گوناگونی با اندازه های مختلف برای تولید یخ توسط کارخانجات مختلف تولید می شود .برای نمونه یخساز حبه ای رستورانی یکی از محصولات می باشد.این یخساز ها بر اساس میزان یخ مورد نیاز در زندگی روزمره تولید می شوند.

برای مثال یخساز های حبه ای برای تولید این ماده مورد نیاز در رستوران ها ،ادارات،کارخانجات و حتی در خانه مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین یخساز های بزرگ در کشتارگاه ها ،لنج ها،و برای فروش و… به کار گرفته می شوند.


دوره های تخصصی میکسولوژی در مدرسه میکسولوژی ایران

شماره تماس:

۰۲۱۸۸۲۷۹۴۰۰

۰۲۱۸۸۲۷۹۵۰۰

۰۹۱۲۴۱۶۳۹۵۴

۰۹۹۰۲۳۸۵۵۲۰

اینستاگرام:

mixologyschool

آدرس آموزشگاه: تهران، اتوبان شیخ فضل‌الله نوری جنوب، خیابان سازمان آب، نبش شرقی خیابان حاجی پور امیر، پلاک ۲۶

»»» سایر دوره های مدرسه قهوه و خانه باریستا ایران | کلیک کنید…

»»» صفحه اینستاگرام “خانه باریستا ایران” : iranbaristahouse@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image