مقالات تخصصی

بررسی نوشیدنی های گازدار و غیر الکلی

نوشابه‌های غیرالکلی و گازدار

ارزش بازار نوشابه‌های کنسانتره در سال 2013، حدود 25500 میلیون دلار برآورد شده بود و تخمین زده می‌شود تا سال 2019 به 34761 میلیون دلار برسد. یعنی بین سال‌های 2013 تا 2019 رشد سالانه 4 /5 درصد برای آن ارزیابی شده است. رشد بازار نوشابه‌های کنسانتره مربوط به بخش غذا و نوشیدنی است.

بررسی نوشیدنی های گازدار و غیر الکلی

در کشورهای در حال توسعه، تمایل مردم به غذاهای فرآوری‌شده روند افزایشی دارد که به استفاده بیشتر از نوشیدنی‌های کنسانتره انجامیده است. دغدغه‌های سلامتی نیز بسته به عادات غذایی تغییر کرده. مردم گرایش بیشتری به غذاهای مغذی دارند و از این‌رو مصرف نوشیدنی‌های کنسانتره نیز افزایش یافته است.

بازار نوشیدنی‌های غیر‌گازدار هم بیشتر در اختیار آبمیوه‌های پرتقال، سیب، مخلوط چند‌میوه، انگور، آناناس، گریپ‌فروت، انبه و… است. در سال 2013، بازار نوشابه‌های کنسانتره تحت سلطه اروپا بود و در رده دوم آمریکای شمالی قرار داشت.

نوشیدنی های سالم و طبیعی

میل روزافزون مردم به نوشیدنی‌های طبیعی و سالم و دغدغه‌های سلامت در رابطه با محصولات فرآوری‌شده، دلیل اصلی بازار پر‌رونق نوشیدنی‌های غیرالکلی و کنسانتره است. البته در سوی دیگر نوشابه‌های گازدار هستند که این روزها چندان اوضاع خوشی ندارند.

معروف‌ترین کارخانه‌های نوشابه یعنی کوکاکولا و پپسی از کاهش تقاضا می‌نالند. زیرا یک‌سوی جهان تمکن مالی وجود دارد لیکن مردم از نوشابه‌های قندی و گازدار رو برگردانده‌اند، یک‌سوی دیگر جهان نیز قیمت نسبتاً زیاد این نوشابه‌ها باعث شده بازار آن به نسبت قبل چندان رونق نداشته باشد.

سلامت خوراک و نوشیدنی

رشد جمعیت تاثیر بسزایی در تامین مواد غذایی جهان دارد. این روزها در کل دنیا توجه زیادی به تغذیه و کیفیت غذا می‌شود. دولت‌های مختلف و صنایع خصوصی در راستای رسیدن به استانداردهای لازم برای غذای سالم، خالص و مغذی پیشرفت‌های خوبی کرده‌اند.

طعم‌های مختلف در نوشیدنی‌های غیرگازدار نیز تقاضای مصرف‌کننده را ارضا می‌کند. نوشیدنی‌های بسیار با طعم و رنگ‌های متفاوت که اشتها برانگیز است و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه هستند.

مشکلات صنعت آبمیوه در ایران

اگرچه آبمیوه‌های طبیعی در سراسر دنیا بازار جذابی برای خود دارد، اما این بازار در ایران با مشکلاتی مواجه است. اولین مشکل کمبود سرانه مصرف آبمیوه در ایران است.

با توجه به فراوانی انواع میوه‌های فصلی در کشور متاسفانه سرانه مصرف آبمیوه در ایران ۱۱ لیتر در سال است اما در کشورهای اروپایی که فراوانی و تازه‌خوری میوه در آنها بسیار کم است مصرف سرانه آبمیوه حدود ۳۵ تا ۴۰ لیتر در سال است.

برخی پایین بودن قدرت خرید خانوارها و بالا بودن قیمت آبمیوه را دلیل پایین بودن مصرف آبمیوه می‌دانند و می‌گویند با کاهش سطح درآمدهای مردم، اولویت‌های خرید آنان تغییر یافته و برای بعضی خانواده‌ها مصرف آبمیوه کالایی لوکس به شمار می‌رود.

اما در این میان نمی‌توان نقش عادات و فرهنگ غذایی را نادیده گرفت. باید اعتراف کنیم فرهنگ نقش بسزایی در عادات و رژیم‌های غذایی مردم یک سرزمین دارد.

مصرف آبمیوه در کشورهای غربی

در کشورهای اروپایی و آمریکایی، مصرف آبمیوه یکی از عادات خوراکی آنها محسوب شده و سر میز صبحانه و همچنین پذیرایی از مهمان، از این محصولات استفاده می‌کنند. اما در ایران چنین نیست.

مردم این سرزمین بیشتر به مصرف تازه‌خوری میوه‌جات عادت کرده‌اند. از طرف دیگر در کشور سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از میوه‌های تولیدی به علت کمبود شرایط نگهداری و نبود صنایع تبدیلی مطلوب برای تبدیل این میوه‌ها به آبمیوه به ضایعات تبدیل می‌شود.

میوه ها در شرایط اقلیمی کشور ما

استان‌های مازندران، فارس، هرمزگان و کرمان به علت داشتن شرایط اقلیمی خاص، آب‌وهوای مناسب و خاک حاصلخیز بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که مرکبات ایران جزو با‌کیفیت‌ترین مرکبات جهان محسوب می‌شود.

این حجم از مرکبات در کشور می‌تواند با تولید آبمیوه ارزش‌افزوده بسیاری به دنبال داشته باشد اما در نبود صنایع تبدیلی تولید آبمیوه حجم بسیاری از مرکبات کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود که این کشورها با استفاده از صنایع تبدیلی میوه را به آبمیوه تبدیل کرده و دوباره به کشور با قیمت بسیار زیادتر صادرمی کنند.


دوره های تخصصی میکسولوژی در مدرسه میکسولوژی ایران

شماره تماس:

۰۲۱۸۸۲۷۹۴۰۰

۰۲۱۸۸۲۷۹۵۰۰

۰۹۱۲۴۱۶۳۹۵۴

۰۹۹۰۲۳۸۵۵۲۰

اینستاگرام:

mixologyschool

آدرس آموزشگاه: تهران، اتوبان شیخ فضل‌الله نوری جنوب، خیابان سازمان آب، نبش شرقی خیابان حاجی پور امیر، پلاک ۲۶

»»» سایر دوره های مدرسه قهوه و خانه باریستا ایران | کلیک کنید…

»»» صفحه اینستاگرام “خانه باریستا ایران” : iranbaristahouse@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image